You are currently viewing Crònica de l’expedició al Toubkal

El dilluns 13 de setembre Farra i Acció va iniciar l’expedició al Marroc per fer l’ascensió al cim del Toubkal. Aquest és el cim més alt del país i de l’Àfrica del nord amb 4167 metres d’alçada i està situat a la serralada de l’Atlas. Els cinc components de l’expedició van aconseguir el seu objectiu i van assolir el cim, amb una ascensió fàcil però de retorn llarg. Gran satisfacció per 2 dels components que feien el seu primer 4000, i per la resta de companys, ja que el bon ambient entre tots va ajudar a que l’expedició fós un èxit.
Aquí ens expliquen la crònica de l’expedició amb tots els detalls: ressenya, perfil i track.

Dia 1: Arribada a Marraquech i trasllat a Imlil-Mzik (1.800m)
L’expedició començava recollint tots els integrants, entre Ribes, Vilafranca i Sant Sadurni d’Anoia, a les 10 del mati, per agafar l’avió a Girona, que ens portaria a Marraquech.
Després d’unes 2 hores llargues de vol, arribavem a Marraquech a les 15:00h, hora local (hi ha 2 hores de diferència). Després, una hora i mitja de trasllat fins a Imlil, on ja ens esperen les mules per carregar les motxiles, i mitja hora de pujada per arribar fins l’alberg de Mzik, un barri alçat sobre Imlil a 1800m d’alçada.
Allà ens van oferir el primer te, cosa que repatiriem en moltíssimes ocasions. Després de descansar una estona, sopavem a les 19:30h amb pasta i verdures. I abans d’anar a dormir, una altre infusió…
Dia 2: Aproximació fins al refugi del Toubkal o refugi Neltner (3.207m)
Ens llevavem a 2/4 de 7; el sol ja fa estona que ha sortit, i esmorçavem a les 7 del matí. Iniciavem el treking a les 8:00h. L’Omar, el nostre guia, per davant i les mules per darrera, amb les motxiles, el cuiner, que amistosament anomenem “Arguiñano” i en Mohamend, l’ajudant. Pujavem per una pista forestal, i al cap d’amunt veiem per primer cop el massís del Toubkal, amb el Toubkal al mig. Deixavem enrera l’ultim poble, Aremd, atravessant l’ampla riera seca del riu Aït Mizane i deixant la pista forestal per continuar per corriol, que pujava fort. Desprès es suavitzava per arrivar a Sidi Chamarouch, una mena de santuari a 2.310m, després de dues hores de marxa. Allí vem repossar una mitja hora, tot prenent el te, com no!
Continuavem la marxa, primer superant en zig-zag una zona rocosa en força desnivell, per després suavitzar-se en diagonal, tot passant per petits “tenderetes” de refrescos i souvenirs. En un d’ells, sobre les 11:30h a 2700m, vem prendre un suc de taronja expremunt allí mateix. Al cap de poc ja veiem el refugi al fons, anem pujant suau, i a les 12:30h arribavem al refugi del Toubkal o refugi Netler a 3207m. Unes 4hores i mitja de treking, amb parades incloses, des de la sortida de Mzik (Imlil).
A l’arribada, de nou el te que ens espera, i el dinar que ens prepara el cuiner. Anem a descansar una estona, i després anem a estirar les cames per veure unes petites cascades que hi ha per damunt del refugi i per veure el camí que haurem de fer l’endemà. De tornada al refugi ens espera el te abans de sopar, que feiem a les 7 de la tarda; sopa i un bon plat de pasta per agafar forces per la pujada de demà. Abans d’anar a dormir, una infusió per digerir el sopar i a dormir cap a les 10 de la nit.
Dia 3: Ascens al Toubkal (4.167m) i descens a Mzik (Imlil)
Comencem el dia de bon matí, llevant-nos a un quart de sis. Esmorcem i iniciem l’ascensió al cim a les 6:00h. Pujem en direcció SE per la vall de l’Ikhibi Sud, per camí ben fressat i sense cap dificultat, però que puja molt fort fins a unes roques que el camí va serpentejant per pendent més suau. Anem guanyant alçada i ja veiem al fons del circ el Tizi n’Toubkal (3.971m), el coll que separa el Toubkal del Toubkal Oest. Hem pujat a un bon ritme, són les 7:40h i hem superat un desnivell de quasi 800 metres. Des del coll ja veiem el vertex geodèsic en forma de piramide que corona el cim. Ja el tenim molt aprop. Bevem i mengem una mica de ganyips i cap amunt.
Pugem per terrenys rocòs, a vegades molt aprop de la cresta, altres per la seva vessant esquerra, però sense cap dificultat. Ja estem als últims metres! Un tram més planer i ample, l’últim esforç, uns minuts més i… Ja hem fet cim! 4.167 metres! Per alguns, el seu primer 4000! Els cinc components de l’expedició ens fonem en una forta abraçada i ens felicitem. Estem molt contents!
Desprès, en relaxem, fem les fotos pertinents, mengem una miqueta (algú ha portat fuet i pernil), donem les gràcies a l’Omar i gaudim de les espectaculars vistes que ens ofereix estar al sostre de l’Atles.
Ara toca retornar al refugi, però abans assolirem el Toubkal Oest (4030m), passant pel coll on hem reposat anteriorment i ascendint en diagonal entre pedres i blocs, fins una petita grimpada de 4 o 5 metres, uns metres de cresta aèria i ja fem cim. Mes vistes espectaculars, potser fins i tot millors que les que ens oferia el Toubkal.
Arrivem al refugi a les 11:00h i ja ens espera el te. Al cap d’una hora dinem i a les 12:45h comencem la baixada cap a Mzik. Les mules van davant nostre, coneixen el camí sense que ningú els digui res. Fem una paradeta per descansar a Sidi Chamarouch, aquest cop fent una Fanta. Continuem el camí de baixada, els peus comencem a patir i el cansament apareix. Ja hi ha ganes d’arrivar. Finalment, a les 16:15h arrivem a l’alberg de Mzik (Imlil). Una dutxa ens alleugera tots els mals de la baixada. Ens seiem a la terrassa. Amb un gran regust a la boca i tot prenent un te, comentem i assaborim l’exit de l’expedició. Fem temps tot comentant la jugada fins l’hora de sopar. I quin sopar! Sopa, que repatim 3 vegades, i una tajina, que deleitem amb molt de gust. Acavem el dia, tot prenent la camamilla abans d’anar a dormir.

Dia 4: Trasllat a Marraquesh, visita i retorn a Catalunya.
Ens aixequem i esmorcem d’hora, a les 7 del matí, per què volem aprofitar el dia per visitar Marraquech. A les 8:00 deixem l’alberg, baixem fins a Imlil a peu, i pugem al cotxe que ens durà fins a Marraquesh. Durant el trajecte encara tenim temps per viure petites aventures. Ha estat plovent tota la nit. Els barrancs han deixat les pedres al mig de la carretera, així com petites esllavisades, que hem d’anar sortejant. Fins i tot, un arbre ha caigut al mig de la carretera i no deix passar els vehicles. Finalment, una petita serra de ferro és la solució per esqueixar una branca, trencar-la i poder continuar el trajecte. Realment, veure-ho per creure-ho.
Arrivem a Marraquesh i fem visita turística fent temps fins l’hora d’anar a l’aeroport: la plaça amb els encantadors de serps i altres encantadors, les compres al soho, el regateix, un excelent dinar, … i això toca al final. Són les quatre de la tarda i ens porten a l’aeroport. Allí, una espera interminable en el control de passaports i en l’hora del vol. Finalment sortim amb una hora de retard i arrivem a Girona sobre les dotze de la nit. Ja teniem ganes d’arrivar.
“Bueno” (paraula clau si veieu alguna vegada el video), ha estat una experiència inolvidable. Entre tots els membres de l’expedició, es va crear un grup molt homogeni i que es va avenir molt bé. Ha estat un plaer, curt però intens, i esperem que no sigui la última vegada.

——————————————————————————–
Ruta:

Descarregar track aqui
Perfil:

——————————————————————————–
Fitxa tècnica:
– Cims assolits: Toubkal (4.167m) i Toubkal Oest (4.030m)
– Desnivell + : 2.367 metres
– Ruta: Aproximació fins al refugi del Toubkal per la ruta de Sidi Chamarouch i ascens al Toubkal (4.167m) per la vall de l’Ikhibi Sud
– Horaris:
* 4’30h Alberg de Mzik-Imlil (1800m) – refugi del Toubkal (3107m)
* 2’15h Refugi del Toubkal (3107m) – cim Toubkal (4167m)
* 2’45h Toubkal (4167m) – Toubkal Oest (4030m) – ref. del Toubkal (3207m)
* 3’30h Refugi Toubkal (3207m) – Alberg de Mzik-Imlil (1800m)
(comptabilitzades les parades)
*****Si voleu més informació per muntar la vostra propia sortida: xulius@ribes.org********