- +34 93 814 67 12
- xulius@ribes.org
- C. Major, 13, 08810 Sant Pere de Ribes
Travessa de les 3 Nacions: Crònica i Ressenya
Aquesta és una travessa que està indicada per fer en 4-6 dies amb el seu forfait, el “Gegant de les 3 Nacions”, però que nosaltres vam adaptar per a fer-la en 3 dies. Una travessa pel Pirineu Central, i cada dia en un territori diferent: Andorra, França, Catalunya. Una ruta molt espectacular, com totes les del Pirineu, amb les 2 primeres etapes teòricament menys dures que la última, que va ser la més llarga
- juliol 25, 2024
- 10:10 pm
- Ressenya
Crònica i ressenya
Arribem el dia anterior per la tarda al inici de la travessa, al pàrquing de la mina de Llorts. Som 11 participant que ens anem trobant en aquest punt a mesura que cadascú arriba. Sopem allà mateix i anem a dormir a les furgos i cotxes que cadascú adapta per dormir-hi.
Previous
Next
1a. Etapa
Ens llevem a les 7:00, amb la intenció de sortir a les 7:30, però sempre hi ha algú que no està a punt. Sortim, però, 5’ més tard. El dia està força clar. Sortim del pàrquing de la mina de Llorts (1.423m – 7:40) en territori andorrà. Creuem la carretera que porta a Ordino i reculem uns metres per la carretera per agafar la pista forestal que surt a mà dreta, amb pal indicador i marques de GR, és el GRP la volta a Andorra. La pista va pujant lleugerament, anant paral·lels al riu Tristaïna Valira del Nord i la carretera. Arribem a un petit nucli de cases, Les Salines, que deixem enrere seguint paral·lels al riu, ara però per un corriol ben fresat. Enllacem amb un corriol més ample que ens ve per l’esquerra i tot seguit seguim per corriol a l’esquerra en pujada, seguint recte faríem cap a la carretera. Tornem a enllaçar amb una altre corriol/pista que ens ve l’esquerra per arribar a una cruïlla amb pal indicador. A la dreta, seguint GR, en portaria a El Serrat. Nosaltres seguim corriol a l’esquerra en pujada més decidida, seguint marques grogues marcat com Camí de la Rebollissa, Cruïlla El Serrat (1.540m – 8:12/8:17).
El sender puja més decidit entremig del bosc, paral·lels al riu per la seva esquerra. El creuem, ara per la dreta. De mica en mica ens anem allunyant del riu. Arribem a un pla, amb taules, bancs i barbacoes abans d’enllaçar ara amb el HRP que ens ve per la dreta. El seguim en pujada, per pista més ample. Estem anant paral·lels a la carretera i ja tornem a tenir el riu a tocar per la nostra dreta. Creuem per sota la carretera i enllacem amb una pista forestal cap a la dreta, fent un retomb a l’esquerra, passant per davant d’uns bordes a ma dreta i seguint la pista forestal força ample. Al cap de poc deixem la pista i agafem un sender a la dreta amb marques de GR i amb indicacions dels llacs de Tristaïna. El sender puja fort els primers cent metres de desnivell, després es suavitzar fins arribar a una zona on parem a esmorzar, Pleta del Bruig (2.050m – 9:55/10:35).
Seguim en lleugera pujada per sender ben marcat. Trobem una bifurcació que ens indica puja als llacs de Tristaïna amb dos opcions, les dues marcades amb GR. Triem a l’esquerra (recta), que sembla que pugi més suau. Arribem a un altre bifurcació, i seguint les indicacions dels llacs, girem a la dreta, amb pujada més forta, fins arribar a la panoràmica de l’Estany Primer, que tenim a sota, Estany Primer (2.260m – 11:10/11:40). Fem parada de descans i de contemplació del paratge bucòlic. Seguim camí per sender que baixa direcció al llac, per la dreta en ve el camí de baix, que no em agafat quan hi havia les 2 opcions. Deixem el corriol que va paral·lel al llac i agafem el corriol en pujada que ens marca direcció al Pic de Tristaïna i Port de l’Albeille. Continuant pujant, ara alçats sobre l’Estany del Mig i poc després l’Estany de més Amunt. En aquest punt trobem un nova cruïlla de senders amb pal indicador. A la dreta cap al Por de l’Albeille. Nosaltres agafem a l’esquerra cap al Pic de Tristaïna i el seu coll que hi ha a l’esquerra.
Al poc, deixem també un corriol a la dreta que sembla que pugi al cim per una canal a la dreta. Pujant fort i flanquejant la cresta del pic, finalment arribem al coll, amb uns metres finals amb molta pendent, que no té nom i que nosaltres anomenem Coll de Tristaïna (2.878m – 13:10/13:45). Fem reagrupament i ja veiem a l’altre vessant, la francesa, el refugi de Fourcat, alçat sobre un gran bloc de pedra.
Uns quants del grup ens decidim pujar al cim, amb alguns petits passos de grimpada, però sense gaires complicacions i arribem al Pic de Tristaïna (1.120m – 14:05/14:15). Fotos i baixem de nou al Coll de Tristaïna (2.878m – 14:35/15:05), on fem parada i dinem.
Baixem, doncs, per la vessant francesa cap al nostre objectiu del primer dia. La baixada és molt dolenta, per una tartera inestable, amb algun intent de sender de zig-zag, amb pedres grosses que en algun moment s’han despenjat i arrossegant altres pedres avall. S’ha d’anar molt en compte en no arrossegar-ne més del compte. Trobem alguna clapa de neu que hem de creuar i ja finalment el terreny es va suavitzant fins arribar a pla i creuant un torrent que s’aboca cap a Etang Fourcat que tenim al davant. Fem un bon descans en aquest punt després d’aquesta baixada tan dura, Etang Fourcat (2.450m – 15:25/16:00).
Seguim el corriol, enganxats a l’estany. Passem una petita zona de grimpada a l’esquerra, fent “pas de gat”, per superar un gran bloc de pedra que ens impedeix seguir arran de l’estany. Alçats ja sobre l’estany i caminant pel bloc de pedra gegant, arribem finalment al Refuge Fourcat (2.445m – 16:35).
2a. Etapa
Ens llevem a les 6:00 amb un dia núvol. Ha plogut durant tota la nit, amb llamps, trons i molt de vent. Esmorzem al cap de mitja hora, un bon esmorzar tenint en compte que estem en refugi francès i no acostumen a ser gaire generosos. Ens mirem el cel. Les previsions son dolentes a partir de migdia. Ara sembla que es vulgui aclarir. Així doncs, decidim seguir la travessa. Alguns però, decideix tornar enrere perquè no ho tenen clar, tant per la meteo com per cansament. Sortim del Refuge Fourcat (2.445m)). – 7:05). Anem pel mateix corriol que varem venir el dia anterior, amb marques de GR, és el GR T64 Variant. De seguida deixem primer el GR a la dreta i després el camí del dia anterior arran de l’estany a l’esquerra i seguim sender marcat amb punts grocs cap al Col de la Oussade, en lleugera pujada. Arribem a l’ Etang de la Oussade (2.490m – 7:20/7:25) i al cap de poc trobem una cruïlla marcada als blocs de pedra, Cruïlla Malcaras-Fourcat (2.530m – 7:35/7:40) i agafem el corriol de la dreta, seguint punts grocs marcats. Passem uns grans blocs de pedra, Caos blocs / sota cresta Malcaras (2.610m – 7:55/8:00).
Sortint del refugi i arribant al Etang de la Oussade
Cruilla Fourcat-Malcaras i posterior caos de blocs
Ara, per terreny herbós, comencem a pujar forts i l’últim tram molt dret, fins arribar amb al Col de la Oussade (2.738m – 8:10/8:20). Baixem cap a l’altre vessant, amb corriol evident però sense marques grogues, cap a l’Etang Soulcem, que encara no veiem. La baixada es forta, primer per terreny rocós i després per prats herbats. Ara ja veiem l’estany al fons de la vall. El terreny està molt mullat i alguns pateixen les patinades i caigudes de cul. Finalment arribem a la vall i enllacem amb una pista forestal que ve de l’estany, Orris de Toueno (1.700m – 9:55/10:20). Fem parada per esmorzar i continuem després per la pista forestal amb marques de GR, ara és el GR T62.
Anem paral·lels al riu Ruisseau de Soulcem que tenim a la dreta. El caminar es còmode amb lleugera pujada. La pista fa un retomb a l’esquerra i el GR l’abandona i segueix recte per sender. El cel s’ha anat tapat de mica en mica i ara s’ha posat a ploure fort. Traiem capapiles i tapem motxilles i seguim. La pluja ha durat poc. Seguim per sender, creuem el riu per un pont a la dreta i seguim per l’esquerra del riu per una zona més planera i la vall que es va eixamplant. Arribem a una la Cruïlla Llac Roumazet (1.840m – 10:55/11:00). Aquí tenim dos opcions: a l’esquerra el sender porta directe a l’Estang Soucarrane; nosaltres agafem el corriol a la dreta/recta que ens portarà primer a l’Etang Roumazet i després a l’Etang Soucarrane. Pugem fent ziga-zagues amb forta pendent, per després suavitzant-se, passant per un orris i finalment arribar a Etang Roumazet (1.918m – 11:50/12:10). Reposem i continuem la marxa, pujant i arribant a l’Etang de la Soucarrane (2.320m – 12:50/13:00). Anem vorejant el llac per l’esquerra (també hi ha corriol per la dreta) i anem pujant. Passem a tocar d’una zona de pastures a l’alçada de la Cabane de la Soucarrene i anem guanyant alçada decididament, fins arribar al Port de Boet (2.511m – 13:30/13:45).

Creuant torrrent del llac

Pujant cap els llacs

Etang Soucarrene

Port de Boet
Decidim posant-nos a dinar, però just començar, se’ns posa a fer un plugim. Recollim i continuem la marxa ara ja pel vessant català. La pluja no durà gaire, però fins i tot cau una mica de pedra petita. Continuem baixant de forma suau, a mitja falda per sota la Pica Roja, buscant lloc per dinar. Arribem a Pletiu Gran (2.070m – 14:25/14:40) on dinem en 15’, ja que la pluja torna a aparèixer, poca cosa, però suficient per recollir i continuar la caminada per arribar al refugi. Passem a tocar de la Cabana de Boet i el Pla de Boet, agafem corriol a la dreta HRP, a l’esquerra aniríem al Pla de Boet i el GR-11, sense perdre alçada fins a trobar el camí que ens ve per l’esquerra que puja al refugi on finalment arribem, Refugi de Vallferrera (1.940m – 15:20). La pluja ens ha respectat bastant i ara que ja hem arribat al refugi, plou durant tota la tarda i part de la nit.

Baixant pel vessant català

Camí d’accés al refugi.

Refugi de Vallferrera
3a. Etapa
Ens llevem de nou a les 5:30, mitja hora abans, ja que tenim una jornada llarga i volem guanyar temps. El dia s’aixeca amb núvols però sense pluja. Sortim del Refugi de Vallferrera (1.940m – 6:40), desfem el camí d’arribada per enllaçar amb el GR-11 i agafa la pista cap a l’esquerra, amb cartells indicador de la Portella de Baiau. Deixem la pista, seguint un sender a l’esquerra, tota l’estona amb senyals de GR, a la dreta del riu. El sender va pujant suaument per aquesta vall preciosa, entre prats, rierols, bosc. Passem el Pla d’Arcalis, el Pla de Baiau i el llac d’Escorbes. A mida que anem avançant veiem més clarament el refugi de Baiau dalt d’un gran bloc de pedra. Arribem just al davant del petit Estany de Baiau, creuem el riu a l’esquerra i enfilem pel bloc de pedra fins arribar al Refugi de Baiau (2.510m – 9:00/9:25), on fem parada i esmorzem.
El dia s’està aclarint. Davallem fins l’Estany de Baiau, que reseguim arran de vora per l’esquerra, travassem uns blocs de pedra i anem a buscar la pendent que en mena cap al coll. Fem una última pujada per arribar al coll, per sender de pedretes fent zig-zag i amb 2 passes endavant i una enrera, però finalment arribem a la Portella de Baiau (2.757m – 10:15/10:30), on fem un merescut descans. Ja tenim en vistes a sobre nostre el següent objectiu, el cim de Comapedrosa. Deixem el GR per agafar corriol a l’esquerra per pujar-hi. El sender pujar molt definit i decidit, fent zigues-zagues, però sense gaires complicacions per arribar al Pic de Comapedrosa (2.943m – 10:50/11:15). Fem parada per descansar, contemplar les vistes, el camí de baixada i fer les fotos de rigor, abans d’emprendre camí de baixada
Baixem per la carena, crestejant una mica sense masses complicacions fins arribar a enllaçar de nou amb el GR-11 a l’alçada de les Basses Estany Negre (2.590m – 12:00/12:15). Parada de reagrupament i seguim baixant, ara per terreny menys abrupte. La baixada encara és forta fins a l’alçada del refugi que veiem sobre nostre. Arribem al Collet de Coma Pedrosa, just a sota del Refugi de Comapadrosa (2.260m – 13:00/13:10). Aquí ens trobem amb dos dels components que havien tornat enrera el segon dia, i que ens acompanyen ara de baixada. Primer per una baixada forta, per la dreta del riu. Arribem a la cruïlla Camí de les Carboneres (2.730m – 14:05/14:20) que agafem a la dreta. Si seguim recta per GR, creuant el riu, aniriem a parar al mateix punt. El camí de les Carboneres, tot i no està marcat en els mapes, està molt ben traçat per un bosc molt frondòs. Després d’una estona, l’abandonem per girar a l’esquerra, creuant el riu per sobre un pont i enllaçant de nou amb el GR. Arribats a la Cruïlla refugi Pla de l’Estany (2.745m – 14:25/14:50), fem parada per dinar. En aquest punt ens deixen 2 dels participants per anar directes a Arinsal per tornar amb el cotxe, a canvi, ens segueix acompanyant un dels components que ens haviem trobat al refugi de Comapedrosa.
Els pals indicador ens senyalen el camí del Pla de l’Estany, amb marques de GR (GRP), primer per pista forestal, que deixem després de la forta pujada, per agafar corriol a la dreta, seguint marques de GR fins arribar a la Boda de Coruvilla, on veiem un cavall a lligat. Deixem el GR i agafem el sender a la dreta, amb pal indicador “Camí de les Fonts a la Borda de Coruvilla” i direcció a les Bordes dels Prats Nous. Anem guanyant alçada suament tot faldejant la muntanya. Deixem un trencall a l’esquerra, creuem un torrent, passem per les Bordes de Cases Noves, deixem un trencall a la dreta que portaria a Arinsal i arribem a la Coma Aubosa (2.140m – 16:15/16:25). Estem a la carena del Pic de Percanela a l’esquerra. Seguim per la carena de baixada tot recte tot seguint un corriol molt dret fins al Coll de les Cases (1.954m). Aquí ens trobem amb el GR-11 que ens ve per la dreta d’Arinsal, el seguim cap a l’esquerra en baixada per un preciós bosc, amb algunes zigues-zagues, una baixada llarga fins arribar al poble d’Arans. Ja només ens quedarà creua la carretera i seguir cap a l’esquerra pel camí “La Ruta del Ferro”, on anirem trobant diferents escultures de ferro, fins arribar finalment al punt final de la nostra travessa, Parquing Mina de Llorts (1.423m – 18:00)
En resum, una magnífica travessa, com totes les que portem fent en aquests 5 últims anys. Gràcies a tots per les fotos i per la bona companyia.
Som-hi farrerus! Fins la propera!
Farra i Acció “Molt més que muntanya”
Perfil i track

- Distancia: 52,8 km
- Alçada maxima: 2.943m – Pic Comapedrosa
- Alçada mínima: 1.423 – Llorts (parquing mina de Llorts)
- Desnivell: +4.605m / -4605m
- Horari: 18h 15’
- Track: wikiloc (seguir enllaç)
Resum de les etapes
Etapa 1
Previous
Next
1a. Etapa: Parquing Mina de Llorts (1.423m) – Pic de Tristaina (2.878m) – Ref. Fourcat (2.445m)
- Distancia: 13,7 km
- Alçada maxima: 2.878m – Pic de Tristaina
- Alçada mínima: 1.423m – Mina de Llorts
- Desnivell: +1.621m / -531m
- Horari: 9h 00’ (total) / 4h 40’ (sense parades)
Etapa 2
Previous
Next
2a. Etapa: Fourcat (1.445m) – Col Oussade (2.738m) – Port de Boet (2.511m) – Vallferrera (1.940m)
- Distancia: 15,5 km
- Alçada maxima: 2.738m – Col Oussade
- Alçada mínima: 1.695m – Orris de Toueno
- Desnivell: +1.225m / -1.770m
- Horari: 8h 20’ (total) / 5h 35’ (sense parades)
Etapa 3
Previous
Next
3a. Etapa: Vallferrera (1.940m) – Comapedrosa (2.943m) – Coll de Cases (1.954m) – LLorts (1.423m)
- Distancia: 23,6 km
- Alçada maxima: 2.943m – Pic Comapedrosa
- Alçada mínima: 1.360m – Arans
- Desnivell: +1.750m / -2.220m
- Horari: 11h 20’ (total) / 8h 00’ (sense parades)
Horaris parcials
Etapa 1
07:40 – Parquing Mina de Llorts (1.423m)
08:12 – Cruïlla El Serrat (1.540m) – 5’ de reagrupament
08:53 – Cruïlla HRP (1.740m) – 5’ de reagrupament
09:40 – Cruïlla pista Ordino-GR (1.940m) – 5’ de reagrupament
09:55 – Pleta del Bruig (2.050m) – 40’ parada/esmorzar
11:10 – Estany Primer (2.260m) – 30’ de parada
12:15 – Cruïlla Tristaina-Coll d’Arbeilla (2.420m) – 25’ parada/reagrupament
13:10 – Coll de Tristaina (2.878m) – 35’ de parada/reagrupament
14:05 – Pic de Tristaina (1.120m) – 10’ parada/reagrupament
14:35 – Coll de Tristaina (2.878m) – 30’ de parada/dinar
15:25 – Etang Fourcat (2.450m) – 35’ de parada
16:15 – Grimpada paret estany Fourcat (2.435m) – 5’ de reagrupament
16:35 – Refuge Fourcat (2.445m)
Etapa 2
- 07:05 – Refuge Fourcat (2.445m)
- 07:20 – Etang de la Oussade (2.490m) – 5’ de reagrupament
- 07:35 – Cruïlla Malcaras-Fourcat (2.530m) – 5’ de reagrupament
- 07:55 – Caos blocs / sota cresta Malcaras (2.610m) – 5’ de reagrupament
- 08:10 – Col de la Oussade (2.738m) – 10’ de parada/descans
- 09:15 – Alçada Cabane de Lauzes (2.065) – 5’ parada/reagrupament
- 09:55 – Orris de Toueno (1.700m) – 25’ de parada/esmorzar
- 10:55 – Cruïlla Llac Roumazet (1.840m) – 5’ de reagrupament
- 11:50 – Etang Roumazet (1.918m) – 20’ de parada/descans
- 12:50 – Etang de la Soucarrane (2.320m) – 10’ de parada/reagrupament
- 13:30 – Port de Boet (2.511m) – 15’ de parada/dinar1
- 14:25 – Pletiu Gran (2.070m) – 15’ de parada/dinar2
- 15:20 – Refugi de Vallferrera (1.940m)
Etapa 3
06:40 – Refugi de Vallferrera (1.940m)
09:00 – Refugi de Baiau (2.510m) – 25’ de parada/esmorzar
10:15 – Portella de Baiau (2.757m) – 15’ de parada/descans
10:50 – Pic de Comapedrosa (2.943m) – 25’ de parada/descans
12:00 – Basses estany Negre (2.590m) – 15’ de parada/descans
13:00 – Refugi de Comapadrosa (2.260m) – 10’ de parada/descans
14:05 – Cruïlla camí de les Carboneres (2.730m) – 15’ de parada/redirigir track
14:25 – Cruïlla refugi Pla de l’Estany (2.745m) – 25’ de parada/dinar
16:15 – Coma Aubosa (2.140m) – 10’ de parada/descans
18:00 – Parquing Mina de Llorts (1.423m)
Comparteix aquesta pàgina a les teves xarxes socials